מיקרוגל
 
היום בכל בית. בעבר היה ידוע לשימצה.
משרת נוחות ומהירות בעידן בו כולם עסוקים ועמוסים ומחפשים קיצורי דרך. לכן יש הרבה שמבשלים במיקרו ולא רק מחממים. אבל - האם המהירות והנוחות הללו משתלמים??

מספר גורמים בבישול משפיעים על רכיבי התזונה שבמזון 
  • משך הבישול וטמפ' הבישול - ככל שגדלים יש יותר הרס רכיבים
  • כמות המים בבישול - ככל שיש יותר - יש יותר איבוד רכיבים למים. ויטמינים מסיסים במים (C, B ) הולכים לאיבוד למים בהם בושלו.
  • כשמדובר על פגיעה ברכיבים - מדובר על ירידה באפקטיביות של ויטמינים ומינרלים במזון עד איבוד שלהם או הרס - לחלוטין. ויטמינים הכי רגישים. עוד נפגעים - אשלגן, נתרן, מגנזיום וסידן.
  • מיקרו - גלים אלקרטרומגנטיים קצרים וספציפיים - חימום מולקולות המים/ הנוזל שבתוך המזון, מ הפנים החוצה (בניגוד לשיטות בישול אחרות). מדובר בקרינה בלתתי מייננת  ולכן: לא! מזיקה!!
 
החיסרון במיקרו - חימום לא אחיד ולכן יש להזהר מאיזורים שחוממו ביתר לעומת אחרים שפחות מידי. הסכנה - כוויות. ולכן למשל אין לחמם חלב לתינוקות ותמיד לערבב ולבדוק לפני שמגישים לילד.
 
בבישול במיקרו יש:
  1. צורך בפחות מים ביחס לתנור/כיריים
  2. ניתן לבשל בטמפ. נמוכות
  3. מהיר מאוד

לכן- הכי פחות איבוד והרס של ויטמינים ומינרלים!!!!
אם שותים את המים (מרק) הערכים נשמרים.
בבדיקה שנעשתה ראו שעד 90% מהאנטי אוקסידנטים בברוקולי עברו למים שבו בושל (בישול על גז).

במחקר שנעשה ובדק השפעת הבישול במיקרו על תרד - ראו שנשמרה כמעט כל כמות החומצה הפולית ואילו בתנור- ירדה ב77%!!!
 

על מה חשוב להקפיד:
1. לבשל בכילים מאושרים לשימוש על מנת שלא ייפלטו חומרים מזיקים למזון - פלסטיק מאושר והכי טוב - זכוכית או קרמיקה .
2. לא לבשל מזון עבה מידי (בשר למשל) כי החום חודר עד 2.5 ס"מ .
3. מזונות עשירים בנוזל יתבשלו טוב יותר (כרובית, ברוקולי, וכדומה) .
3. מכסה מונע חימום לא אחיד .

הטוב ביותר הוא לגוון גם עם ירקות ופירות טריים!!
גוונו - מבושל, טרי, מרקי ירקות!

אם נוח לכם וגורם לכם לבשל יותר ובעיקר ירקות שונים, מבורך והמשיכו כך!!!

שיטות בישול אחרות שפחות פוגעות ברכיבי המזון:
אידוי והקפצה.

bubble2, bubble, comment, chat, talk

בלוג | כל הפוסטים


השלב הראשון שלכם מתחיל כאן!
מלאו פרטים ואצור קשר בהקדם:


שירי נקש - דיאטנית קלינית

טלפון:
054-8307899

קליניקה:
רח' חיה פיינשטיין 11, פ"ת

מייל:
shirina1209@gmail.com

שירי נקש - דיאטנית קלינית