מהו המפתח לירידה במשקל?
מחקר חדש שפורסם לפני מספר ימים בעיתון הרפואי הנחשב JAMA מראה שהמפתח לירידה במשקל הוא איכות ולא כמות!
עד היום ידענו שירידה במשקל זו מתמטיקה פשוטה- מה שנכנס צריך להיות קטן ממה שיוצא. כשהמדד הוא כמות האנרגיה כלומר- קלוריות ולכן- שנים שאנחנו סופרים קלוריות. כך לומדים בכל מקום, אלו החישובים שמטופלים לומדים בהרבה מרכזי דיאטה, לימדו אותנו לחשב את תויות המזון וכו...
ועכשיו ! מחקר חשוב ובעל משמעות מראה שהתורה היא אחרת לצורך ירידה במשקל-
מי שמפחית: סוכר, קמח לבן, מזון מעובד ומתמקד ב: מזון טרי, ביתי, דגנים מלאים, ירקות פירות, וכדומה ללא קשר למדידת הכמות וספירת קלוריות- מוריד במשקל בטווח זמן של שנה.
מספר נקודות חשובות שעלו מהמחקר:
  1. המסקנה רלוונטית הן למי שצורך מזון דל שומן והן למי שצורך מזון דל פחמימות
  2. אין קשר בין הגנטיקה לבין הירידה במשקל של אדם ספציפי.
  3. אין קשר בין תגובת האדם לפחמימה, כלומר רגישותו לאינסולין, לבין הירידה במשקל.
 
הנקודות  הללו משמעותיות שכן ייתכן והן יכולות להפריך את הגישות המאוד פופולריות
  1. דיאטות-  דלות גלוטן/פחמימות, פליאו/קטוגניות
  2. דיאטות מותאמות DNAלמיניהן
  3. המפתח לירידה במשקל הוא תנודות הפרשת האינסולין
 
אם כך, הגישה הככ פופולרית של ספירת קלוריות שעליה חונכנו כל השנים היא כנראה מיושנת. הגישה הנדרשת היום היא חינוך לאיכות המזון ולא לכמות: הפחתת סוכר, קמח לבן, מזון מעובד, חטיפים, ממתקים, משקאות ממותקים וכו. זו הדרך למיגור מגיפת ההשמנה.
 
 משתתפי המחקר חולקו לשתי קבוצות- דל פחמימות (שמנים בריאים)  ודל שומן (פחמימות מורכבות). 
שתי הקבוצות לוו על ידי דיאטנים. צרכו אוכל בריא בלבד. לא ניתנו להם כמויות, מספרים, קלוריות.
אלו שירדו הכי הרבה במשקל הפ אלו שדיווחו שהמחקר שינה להם את היחס למזון ואכילה ועקב כך שינו הרגלי אכילה.
בשתי הקבוצות היתה ירידה במשקל במהלך שנה. נראה גם שיפור במדדים כמו היקף מותנים, אחוזי שומן, רמות סוכר ולחץ דם.
לא היה קשר לפרופיל הגנטי ולהפרשת האינסולין.

לסיכום-
דיאטה איכותית משפיעה על המשקל ללא קשר לכמה פחמ' או שומנים יש בתפריט.
דיאטה איכותית קשורה גם במניעת מחלות לב, סוכרת ועוד.

חשוב לציין-
זה לא שקלוריות לא חשובות. בסופו של דבר אכילה כזו גורמת לאכילה פחותה מעצם העובדה שיש הרבה מזונות שהם מחוץ לתחום. אבל הדגש לא עובר דרך הספירה והמדידה שמתישה  מעייפת ולא מאפשרת הקניית הרגלי אכילה בריאים.
אנשים שאוכלים מזון איכותי גם פחות רעבים.
 
תמיכה נוספת לחשיבות איכות המזון:
מחקר נוסף שפורסם לפני מספר ימים בBMJ הראה שכעל שצורכים מזון יותר מעובד כך הסיכון לחלות בסרטן גדל.
מזונות אולטרא מעובדים ביחס למזונות מעובדים מכילים יןתר קלוריות סוכר ונתרן. 
אצל האמריקאי הממוצע 60% מהתפריט - מזון מעובד.
עד היום ראינו במחקרים את הקשר בין מזון מעובד להשמנה, סוכרת ומחלות לב וכלי דם.
המחקר השתתפו מעל מאה אלף איש.
הממצאים הראו שעלייה של 10% בצריכה יומית של מזון אולטרא מעובד קשורה עם עלייה משמעותית בביכון לסרטן.
כשמדובר במזונות  מעובדים מתוקים נראה קשר לסרטן השד.
יש לציין שנוטרלו משתנים כמו עישון, פ"ג (מי שצורך הרבה מזון מעןבד לרוב מעשן ופחות פעיל)
אין להסיק שאכילה של חטיפים תגרום לסרטן אבל המסר הוא צריכת מזון איכותי ובריא.
 

בלוג | כל הפוסטים


השלב הראשון שלכם מתחיל כאן!
מלאו פרטים ואצור קשר בהקדם:


שירי נקש - דיאטנית קלינית

טלפון:
054-8307899

קליניקה:
רח' חיה פיינשטיין 11, פ"ת

מייל:
shirina1209@gmail.com

שירי נקש - דיאטנית קלינית