אכילת חורף

חורף. מתקרר. הימים מתקצרים והלילות מתארכים.

אז אומנם החורף בארץ הוא לא ממש חורף אבל עדיין יש התקררות ועדין יש יותר שעות חושך. אז מה קורה?

יושבים יותר בבית, פחות פעילים, מחפשים באופן מודע ולא מודע דרכים להתחמם, יותר בגדים מכסים את הגוף.

התוצאה הישירה - אוכלים!
שריד אבולוציוני מהימים שבהם בני אדם אכלו כדי לשרוד- לקראת החורף והטמפרטורות שירדו חיפשו מזון שירפד את גופם בשומן לימים הקרים. השומן מבודד חום. ככל שרזים כך קר יותר. אנשים בעלי מסת שומן גדולה יותר פחות יסבלו בקור.

אז היום כבר אוכלים הרבה מעבר להשרדות. ועדיין שרידים אבולוציוניים יש.
וזה אחד הגורמים לתאווה למזון בחורף. בעיקר פחמימות פשוטות  שמחממות את הגוף.
אלא שהפחמימות הללו גורמות לנו עוד יותר להיות רעבים וכך נוצר מעגל שבו כל הערב שמתחיל מוקדם הוא חגיגת אוכל אחת גדולה. תכפילו במספר ימי החורף והרי לכם השמנה חורפית מכןבדת.
תוסיפו לזה את חוסר החשק לצאת לאימון או לכל פעילות גופנית אחרת והנה לכם החלק השני במשוואה שבו מצד אחד מכניסים יותר ומהצד השני מוציאים פחות...

אם בקיץ גופינו חשוף הרבה יותר, הרי שבחורף ההרגשה (רק הרגשה) היא שאפשר בקלות להסתיר והתחושה היא ש"נעשה כבר דיאטה לקראת הקיץ"... מחשבה מוטעית מיסןדה הן כיוון שאנחנו מוותרים על הרגלי חיים בריאים לאןרך זמן והן כי האקורדיון הזה שהגוף חווה - מזיק לו.

עוד תופעות חורפיות שמעודדות אכילה חורפית:
  1. יותר צפייה בטלויזיה לעיתים משוייכת אצל חלקינו אוטומטית עם אכילה. תוסיפו על כך שהחורף הוא עונת תוכניות הבישול המגרות...
  2. שיעמום + פחות יציאה מהבית+ אןכל זמין בבית (+ אם כבר יוצאים זה למסעדה..)
  3. חשיכה משרה לעיתים מעט מלנכוליה. אוכל הרבה פעמים מהווה מקור לנחמה .

אז מה לעשות?

כמו שנערכים ומארגנים את הארונות  לבגדי החורף בואו תיערכו  לאכילת החורף.
קודם כל תחליטו! תחליטו שהשנה החורף הוא לא הזמן לפרוק עול כדי בקיץ לתקן. תתייחסו לחורף כפי שאתם מתייחסים לעונת הקיץ בהיבט של שמירה על הגוף עם ההדגשים וההתאמות הרלוונטיים.

מהן ההתאמות:

1. מזון חם מחמם את הגוף, מרגיע ומשביע מאוד. החום שמתפשט במערכת העיכול ממלא, האכילה האיטית עקב חום האוכל משביעה והתחושה  שהמזון משרה נעימה. מה למשל:
פשטידות, מרקים, תבשילי קדירה.
אפשר להכין את אלו עם הרבה ירקות כך שלא נוותר עליהם ונאכל אותם חמים . שמן זית משובח. לבחור מצרכים לא עתירי שומן. במרק הערך  הנהדר של הירקות נשמר מעצם שתיית הנוזל.

2. קטניות משתלבות היטב בכל מאכלי החורף החמים  ומספקות לנו רכיבי תזונה נפלאים כולל ויט. מינ. ,סיבים וחלבון שתורם לשובע.

3. במקום הרבה סוכרים פשוטים העדיפו פחמימות מורכבות.
בטטות ודלעות  נהדרות  כיף לאכול אותן חמות במרק, בפשטידה , אפויות. תורמות הרבה סיבים. כוסמת, קינואה וכו

4. יש נטיה לוותר על מוצרי חלב ועל פירות כי הם קרים. מה עושים?
השאירו את הפירות בחוץ שיהיו בטמפ. החדר, עשו לפתן / קומפוט מומתק עם סילאן אן דבש או אגבה.
איכלו דייסות - קוואקר בעיקר ע"ב חלב.
יש מי שחושש לאכול מוצרי חלב עקב מחלות דרכי הנשימה. לא הוכח קשר ואם לאדם מסויים זה גורר יותר ליחה שיקשיב לגוף אבל זה לא גורף.

5. לא מרגישים צמא בחורף (גם בקיץ לא..) אבל מתייבשים לא פחות במיוחד בחדרים עם המזגן המחמם.  צריך לשתות. אפשר לשתות חליטות צמחים חמימות או מים חמימים עם לימונית, מרווה , נענע , לימון.. חשוב ביותר!!

6. כשאוכלים - אוכלים. הפרידו אכילה מכל פעילות אחרת כמו צפייה בטלויזיה.

7. תשומת לב למזון שנצרוך בחורף, בחירת המזונות, הגיוון  (מראש לבחור מה נכנס הביתה) גם תמנע השמנת חורף וגם בזכות צריכה של וט. מינ. אנטי אןקסידנטים - גוף חזק- מניעת מחלות חורף.
 

זיכרו!
חורף לא מצדיק חוסר מעש ובמיוחד בטמפרטורות הישראליות!
אפשר ואפילו רצוי במזג האויר הישראלי הזה לצאת להליכות לריצות או לפעילות indoors. אין סיבה להשתעמם !


bubble2, bubble, comment, chat, talk

בלוג | כל הפוסטים


השלב הראשון שלכם מתחיל כאן!
מלאו פרטים ואצור קשר בהקדם:


שירי נקש - דיאטנית קלינית

טלפון:
054-8307899

קליניקה:
רח' חיה פיינשטיין 11, פ"ת

מייל:
shirina1209@gmail.com

שירי נקש - דיאטנית קלינית